SAUNOVÉ STUDIO

U Proseckého kostela 866/9
190 00 Praha 9 - Prosek

vedoucí prodejny: Petr Volf 

608 554 444
praha@saunatop.cz

Vše o saunování

Saunu známe hlavně jako zařízení, které má blahodárné účinky na zdraví člověka, především výborný preventivní účinek. Pravidelné saunování posiluje obranné schopnosti lidského organismu a snižuje výskyt různých onemocnění. Dále se sauna využívá jako prostředek k postupnému otužování i jako prostředek ke zvyšování kondice.

Odkud sauna pochází a co vlastně znamená
Sauna je název pocházející z finštiny a označuje typickou lázeň především severských národů, která je charakteristická střídavým pobytem osob v prostředí horkého, relativně suchého vzduchu, provázeným intenzivním pocením a následným ochlazováním v chladné vodě, na studeném vzduchu, ve sněhu nebo jen pod chladnou sprchou.

Před návštěvou sauny…
Saunu může navštěvovat každý zdravý člověk (u nemocných musí vždy rozhodnout lékař). Pro optimální průběh saunování je třeba dodržovat určité zásady: organismus před saunováním by měl být „v pohodě“, každý by si měl vyhradit dobu v délce cca 90 minut. Člověk by neměl být hladový, ale ani s plným žaludkem. Před saunováním odložíme veškerý oděv, ve sprše je třeba se pořádně omýt. Před vstupem do prohřívárny je nutné se pečlivě osušit, abychom nezvyšovali vlhkost v prohřívárně.

Optimální teplota v sauně
Pro regenerační účely se doporučuje teplota vzduchu v potírně mezi 80 a 100°C při relativní vlhkosti 5%. Vyšší teplota je pro regenerační účely nevhodná. Tato teplota je měřena nejméně 1 m od tepelného zdroje ve výšce 150 cm nad zemí a nejméně 20 cm od stěny. Nejvyšší teplota je u stropu, kde by neměla přesáhnout 110°C a nejnižší na podlaze – okolo 40°C.

Doporučená doba pobytu v sauně
Je však nutné poznamenat, že saunování je individuální požitek, a proto jej musí každý jednotlivec vyzkoušet a najít ten nejvhodnější způsob. Individuální je především doba pobytu v potírně. Délka pobytu je značně rozdílná, většinou se hovoří o délce okolo 10ti minut. Je potřeba zdůraznit, že při saunování dětí dochází k přehřátí velmi rychle a tedy i délka pobytu v potírně musí být úměrně kratší. Spolehlivým ukazatelem skončení pobytu v potírně je nástup mohutného pocení.

Fáze druhá - ochlazení
Po přehřátí následuje rychlé zchlazení. I rychlost zchlazení je individuální záležitostí – nejpomalejší účinek má přechod do studeného vzduchu, o něco rychleji působí studená sprcha, nejrychleji potom skok do bazénku se studenou vodou o teplotě 8 – 12°C.

V regeneraci se doporučuje co nejrychlejší zchlazení, tedy skok do bazénku. Toto zchlazení není nepříjemné, protože většinou dochází k paradoxnímu pocitu tepla, který je vyvolán velmi intenzivním podrážděním ohromného počtu kožních termoreceptorů. I zde je doba pobytu v bazénku záležitostí „příjemného pocitu ze zchlazení“. Po určité době začne každý pociťovat chlad, někdy až mrazení a bodání, a to je ten nejlepší okamžik pro ukončení procedury. U veřejných saun se z hygienických důvodů požaduje sprchování před i po každém vstupu do prohřívárny.

Tento proces – tedy prohřátí a zchlazení – se opakuje dvakrát až třikrát. Větší počet se v regeneraci nedoporučuje. Účinek tepla je možno v potírně zesílit kartáčováním.

Někdy se používá tzv. parního nárazu, který vyvoláme nalitím asi 100 – 200 ml vody na rozpálený povrch kamen. Vlivem následného prudkého vzestupu vlhkosti stoupne velmi rychle pocit tepla.

Finská sauna versus infrasauna
Novější věcí, a pro použití při domácím saunování možná i výhodnější, je infrasauna.

V infračervené (dřevěné) prohřívací kabině jsou umístěny speciální zářiče. Kabina bývá většinou prostorově menší než sauna finská, vyznačuje se nízkou spotřebou elektrické energie a rychlým vyhřátím, a to za 5 - 10 minut. Teplota se zde pohybuje od 40 – 60°C. Pocení je intenzivnější neboť infračervené záření proniká hluboko do tkání. Z toho důvodu není třeba opakovat cyklus prohřátí a zchlazení jako v sauně finské.

Infrasauny jsou vhodné především pro sportovce, mohou je však využívat i všichni, kterým může pomáhat při chřipce a nachlazení, celulitidě, odbourávání kalorií a tedy snižování tělesné hmotnosti, revmatických potížích a řadě dalších zdravotních problémů.

Celou proceduru saunování je dobré zakončit alespoň 30ti minutovým pobytem v odpočívárně. Sauna je součástí regenerační procedury, proto je třeba nezapomenou na doplňování tekutin (v žádném případě tvrdý alkohol). Také masáž po sauně je velmi příjemnou záležitostí.

Víte, že:
a)Archeologické nálezy potvrzují, že sauny znali již v mladší době kamenné.
b)Masové šíření finské sauny do světa začalo v 60. letech minulého stol.
c)Materiálem na stavbu sauny je např.: skandinávský smrk, kanadská borovice, africká vrba – Abachi.

zdroj: AMI Communications


10.09.2017
Petr Volf

Pocení je zdravé! Co si zajít do sauny? Víte kam?

Finská sauna na Hotelu Mědínek v Kutné Hoře..... Sauna je skvělý způsob, jak si odpočinout a příjemně relaxovat. Zahřeje vaše tělo, zlepší krevní oběh a také podporuje detoxikaci organismu. Navíc dokáže posílit imunitu a jen tak nějaké nachlazení vás nedostane.

Přemýšleli jste někdy nad tím, jaký má sauna zdravotní přínos? Ne? Tak to je škoda. Sauna má totiž na naše zdraví neuvěřitelný vliv. A během pár minut saunování vypotíte asi půllitr potu plného toxinů.

Vypotíte z těla toxin a odbouráte stres
Pokud tedy máte možnost jí navštěvovat, rozhodně neváhejte. Lidé navštěvují sauny proto, že pocení je zdraví prospěšné. Během něj se vám totiž z těla odplavují toxiny a škodlivé látky. Pokožka těla se zlepší a budete se cítit sebevědomě a zdravě.

Jedním z důvodů, proč chodit do sauny je, že se ze zbavíte přebytečného napětí a stresu. „Vždycky, když jdu do sauny, vím, že odejdu příjemně unavená a s čistou hlavou," svěřila se pravidelná návštěvnice Monika. V sauně je hrobové ticho, takže pokud chcete přemýšlet a odpočívat, je to ideální místo.

Zbavíte se nespavosti a zmizí bolesti kloubů
Dnešní doba plná stresu vám moc klidného spánku nedopřeje. Místo toho, abyste se však dopovali nejrůznějšími prášky, zajděte si do sauny. Tělo bude příjemně unavené a pokles tělesné teploty tělu signalizuje, že je čas jít spát.

„Vždycky, když mě trápí nespavost, zajdu si do sauny. Vím, že mě nabije energií, ale zároveň příjemně unaví a já padnu do postele a spím," dodala. Trápí vás bolest kloubů? Možná vás to překvapí, ale lidé s bolestmi svalů nebo s artritidou v sauně zlepšují svůj stav a krevní oběh. „Při běhu jsem si zranila koleno a dlouho mě zlobila jeho bolest. Sice mě ještě občas zabolí, ale je to rozhodně lepší, než předtím."

23.04.2017
Petr Volf

Mýty o saunování: V sauně zhubnete a vyléčíte rýmu

Na rozjetou rýmu prý pomáhá sauna, navíc tam shodíme nějaké to kilo, tak proč tam nezajít? Mýtů o saunování je celá řada, my představuje a vyvracíme osm těch neznámějších.

Název „sauna“ je finské slovo a už více než tři sta let stará definice tohoto slova označuje saunu jako „dům s možností lázně, pro kterou je vzduch ohříván pecí“. První popisy sauny se datují do 11. až 12. století. Ve středověku byla parní lázeň oblíbená v celé Evropě, avšak nikde nebylo saunování tak rozšířené jako v Evropě severní. Pro Finy byla sauna už tehdy součástí každodenního života a veřejnou saunu měla téměř každá vesnice. Kolébkou saunování je tedy bezpochyby Finsko, ale ani v Česku, kde je sauna už součástí každého veřejného bazénu, nezůstáváme pozadu. Jen si občas někteří lidé návštěvu sauny zbytečně odpírají jen proto, že onehdy slyšeli některý z níže uvedených mýtů. Seznamte se s těmi nejčastějšími omyly a přijďte na chuť saunování.
Čím déle v sauně vydržíte, tím má větší účinek na zdraví
Optimální teplota finské sauny je 95 °C. Tato teplota působí v krátkodobém horizontu na tělo příznivě, při nepřiměřeně dlouhém kontaktu si ale naopak můžete přivodit fatální zdravotní následky. Organismus si totiž můžete přehřát a dehydrovat nebo si způsobit abnormální činnost srdce. V případě dospělých proto existuje doporučený limit přibližně patnáct minut, kdy by se měli v sauně zdržovat. Vždy však záleží na aktuálním zdravotním stavu, není ostuda odejít ze sauny dříve.
Sauna nebezpečně zatěžuje srdce
V sauně se cévy roztahují a rozesílají po celém těle větší množství krve. Tím se posilují, získávají větší elasticitu a zajišťují správné fungování krevního oběhu. Díky tomu se snižuje i riziko vzniku kardiovaskulárních chorob. Rychlé působení intenzivního horka na srdce a cévy je tak zdraví prospěšné, navíc při pravidelném opakování se krevní tlak dokonce může dostat do přirozené hladiny. Dodržují-li se stanovená pravidla o doporučené délce saunování, je tato kúra pro zdravé jedince bezpečná.
Sauna je jen pro dospělé, pro děti je nevhodná
Saunování dětí u nás sice není zatím tak obvyklé jako třeba ve Skandinávii, ovšem pozitivní účinky má i na dětský organismus. Děti mohou začít navštěvovat saunu zhruba od tří let za doprovodu rodičů. „Pro děti se používají většinou speciální dětské sauny, kde je teplota snížená na zhruba 65 °C, ovšem lze využít také klasickou saunu pro dospělé. V té by však dítě mělo sedět v nejnižších patrech, kde je teplota nižší. Rozdílná je oproti dospělým též délka pobytu v sauně. Dítě by zde mělo setrvat v rozmezí maximálně tři až osm minut. Ochlazování po sauně by pak mělo probíhat vlažnou vodou,“ říká Petr Pavlacký, ředitel akvaparku Aqualand Moravia.
Saunování v plavkách není problém, nahota není nezbytná
Návštěva sauny v nahotě má svůj hygienický i zdravotní důvod. Na těle se totiž působením horka kondenzuje voda a pot obsahující toxické látky, které přes látku nemají kam unikat. Vzniká tu rovněž vlhkost, v níž se snáze množí bakterie. Pokud si na sobě necháte plavky, může se kromě toho povrch vaší kůže nepříjemně podráždit. Zakrytá pokožka navíc podporuje termoregulaci těla, čímž se zhoršuje prohřátí a sauna nemá takový efekt.
Do sauny je ideální vyrazit hned po sportu
Sauna sice uvolňuje svaly a zklidňuje tělo, ale bezprostředně po sportovním výkonu se návštěva sauny nedoporučuje. Tělo totiž ještě není dostatečně přirozeně zregenerované, vylučováním potu je dehydrované, krevní oběh pracuje na maximum. A sauna tyto projevy znásobuje. „Pauza mezi sportovní aktivitou a návštěvou sauny by měla být alespoň třicet minut. Vyplnit čas můžete například pobytem v bazénu s termální vodou, která uvolňuje napětí svalů a kloubů a má na ně masážní účinky,“ doporučuje Petr Pavlacký.
Pro koho je sauna nevhodná a jaké jsou zásady saunování? Prozradí článek Sauna jako relax i kondiční sport
Saunování je nejlepším řešením, jak zahnat chřipku, angínu a další virózy
Saunování je vhodné jako prevence, ovšem nikoliv jako léčba. Při nemoci se má sice člověk vypotit, to však platí pro postel, ne pro saunu. Extrémní horko totiž projevy choroby zhoršuje. To znamená, že při horečce se teplota těla ještě zvýší, ucpané nosní dutiny bolí ještě více. Saunování také nelze kombinovat s léky, které pacienti při onemocnění obvykle konzumují. Sauna je navíc vynikajícím prostředím pro šíření bakterií a virů, nejen kvůli vlhku, ale též kvůli malému prostoru, kde lze onemocnění snadno předat kapénkovou cestou.
Sauna pomáhá rychleji zhubnout
Pravda je, že se při saunování během půl hodiny ztratí pět set gramů vody, pravda je i to, že saunování pomůže k lepšímu rozložení vody v organizmu, což snižuje např. otoky u lidí s nadváhou, když mizí voda z tukových tkání. Nahromaděné tukové zásoby však nezmizí a vodu po saunové lázni rychle doplníme. Podle odborníků lze samotným saunováním shodit jen zhruba tři sta kalorií. Neubývá při něm totiž tuk, ale vypařuje se voda, která je v těle zastoupena bohatým množstvím. Na druhé straně je pravdou, že saunování zbavuje toxinů, jež jsou příčinou usazování tuku v podkoží, a posiluje metabolismus, což je důležitým krokem v procesu hubnutí. Samotné shazování kil je však spíše otázkou dlouhodobé aktivity.
Alkohol a cigarety saunování nevadí
Vadí. Alkohol totiž rozšiřuje cévy a dehydruje, což je v kombinaci se saunováním nebezpečné. Teplo rovněž podporuje intenzivnější opilost, kvůli čemuž může dojít k úrazům, například k opaření o saunová kamna či pádu z lavice. Spojení alkoholu a tepla navíc vyvolává nevolnost. Podobně negativní účinky má i tabák, který rovněž roztahuje cévy. Cigaretové škodliviny se při saunování navíc jednodušeji dostanou do prokrvené sliznice dýchacího systému.
Zdroj: TZ Aqualand Moravia


19.11.2016
Petr Volf

Saunování přináší tělu celou řadu blahodárných účinků

Hledáte účinnou prevenci proti nachlazení, chřipce a dalším infekcím horních cest dýchacích? Pak vsaďte na saunování. Kromě posílení imunity a detoxikace organismu totiž také zapracujete na stimulaci vegetativního nervového systému, který působí relaxačně, tudíž si pomůžete i od stresu a zkvalitníte si spánek. „Saunu je dobré navštěvovat alespoň jednou týdně, a to nejlépe klasickou finskou saunu s 90 stupni, kde je minimální vlhkost, tato sauna nejlépe ovlivňuje imunitní systém. Například pára, kde je 45 stupňů a 100% vlhkost už takové účinky na imunitu nemá. Její předností je, že pomáhá uvolňovat a posilovat horní cesty dýchací,” vysvětluje masér Martin Hák z pražských lázní U Hastrmana v Panském Dvoře.

V klasické sauně je poté ideální zůstat deset až patnáct minut. Ale záleží na konkrétním člověku. Jakmile vám pobyt v ní začne být nepříjemný, odejděte. Fáze zchlazování v bazénku se studenou vodou nebo pod sprchou by měla být pozvolná. Pod sprchou si na sebe řada lidí pustí teplou nebo vlažnou vodu a pomalu přidávají chladnou. Také do chladicího bazénku je nesmyslné skočit.

Rozehřátý organismus se musí stihnout trochu adaptovat a ochlazení pro něj nemá být takovým nárazem. Ne náhodou tak podle prof. MUDr. Miroslava Kučery, DrSc. z Kliniky rehabilitace a tělovýchovného lékařství FN Motol v Praze ve Finsku platí nařízení, podle kterého musí být sauna vzdálená 50 metrů od chladicího bazénu nebo od jezera.

V sauně se totiž roztáhnou jemné cévy, kapiláry, při ochlazení se prudce stáhnou. Logicky při tom vylétne vysoko krevní tlak. Proto bychom náraz ochlazení měli trochu zmírnit, aby výkyv krevního tlaku nebyl tak dramatický.

Zásady pro saunování z hlediska hygieny
„Hlavní zásadou je, aby se host při příchodu do wellness osprchoval. Tiché chování, které nikoho nenarušuje při relaxaci, je samozřejmostí,” upozorňuje Martin Hák.

Do sauny by se jinak mělo chodit zásadně bez plavek, proto je dnes i na každé recepci k dispozici osuška a prostěradlo. Prostěradlo by si měl každý rozprostřít pod sebe, aby pot nekapal na dřevěné lavice.

Před vstupem do ochlazovacího bazénku je z hlediska hygieny také velmi důležité jít nejdřív do sprchy, aby se z těla smyl pot.

Kdy se saunování nedoporučuje
pokud lidi trápí vysoký krevní tlak a nemoci oběhového systému a srdce
u lidí s nemocemi jater a ledvin, aby nedošlo k poškození cév
při chřipce, horečce a vůbec při zánětech
při kožních chorobách, na nichž se zánět podílí
v těhotenství a při menstruaci
po flámu
Vždy je také lepší se poradit s lékařem. Petr Volf - jednatel a majitel SaunaTop
01.11.2016
Petr Volf

Tři cesty, které nesmí chybět: Regenerace, relaxace, restart

Pokud jste se rozhodli od nového roku začít běhat, možná jste se už setkali s únavou, křečemi, bolestí svalů.
05.01.2016
Milan Malíček

Prohřejte se ke zdraví

 Nejen teplomilky trpí nedostatkem tepla ze slunečních paprsků.
20.11.2015
Běla Gabrielová

Svět tepla s B-intense

Máte rádi příjemné teplo ze sluníčka a chcete si ho dopřávat i doma? Pořiďte si infrakabinu b-intense, s níž budete mít tepla dosystosti.
20.11.2015
Petr Volf

Sauna vám prodlouží život

Opravdu prospívá zdraví, potvrdili vědci.
04.03.2015
Xman.cz
Zobrazuji 1 - 8 ze 8
Prohlédnout mapu